Peter's Speakeasy

När jag jobbade i Saalbach för tretton år sedan satt jag, Jonas och Martin (som öppnade Grandpa) och brainstormade lite. Vi snackade om vad namnet skulle vara om man skulle öppna en bar. Jag hade tre namn. Det ena är nu taget. Jag bläddrade igenom City och där var en artikel om Stockholm Speakeasy på Högbergsgatan.

Speakeasy - det var ju mitt namn. Det är inte Jonas eller Martin som ligger bakom.

Jag tyckte det var skitcoolt att namnge ett ställe efter lönnkrogarna i USA under förbudstiden. Jag trodde inte någon skulle komma på samma sak. Speakeasies var små krogar där hembränd sprit serverades och bartendern ofta bad gästerna att "speak easy" för att inte röja lönnkrogen. Ofta var man tvungen att knacka på en dörr för att komma in och innan du blev insläppt så öppnades en liten lucka och någon tittade ut för att se vem du var.

I Estoril hade min favoritpub, Golden Pub, en sån liten lucka efter stängningsdags. Puben stängde runt två på morgonen men kom man efter tre var det bara att knacka på så blev jag insläppt. Men först efter att blivit igenkänd genom den lilla luckan.

Nu har jag två namn kvar. ..and I'm not telling.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens