Var det bra så?

Jag har lagt upp alla varorna på bandet. Kassörskan har mödosamt scannat in alla varor en och en och låtit dem rulla ner till slutändan. Jag står där med mina pengar eller kort och är klar att betala. Men så fort den sista varan är inscannad så frågar hon: - Var det bra så?

Hmm, tänker jag. Jag vet inte riktigt. Tittar lite på min inköpslista igen. Kollar på varorna som ligger i en hög lite längre bort för att se om jag kan se nånting uppenbart saknas. Kan jag ha glömt något? Jag försöker återspela hur jag har gått runt i butiken för att se om det var nånting mer jag behövde. Det kan ju ha varit nånting som inte stod på listan men som jag la märke till där ute mellan hyllorna.

Mjölk kanske? Nej.

Ah, Ramlösa, smör och Ben & Jerry. Det glömde jag. Kassören nickar förstående när jag ber att få gå tillbaka till dryckerna, kylen och glassboxen och hämta de glömda varorna. Kunderna bakom i kön ler i samförstånd och väntar tålmodigt på deras tur tills dess jag kommer tillbaka.

Men så är det ju inte. Frågan "Var det bra så?" är bara till för rökare, snusare eller de som vill ha tuggummi. Nånting precis i närheten av kassan.

- Det var allt jag behövde just nu, svarade jag. Men jag har säker glömt något och kommer säkert tillbaka.

Väl hemma så saknade jag Ramlösa. Jag går tillbaka i morgon och önskar att de kunde placera ut personal lite varstans i butiken som har till uppgift att fråga:

- Var det bra så?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens