Gil Elvgren

I fredags kom jag hem och fångade lite av Kat von D's L.A Ink och hennes fantastiska svartvita tatueringar. Där dök det upp ett namn på en konstnär vars verk jag har sett tidigare men inte vetat vem det varit. Det visade sig att den kända pin-up artisten hette Gil Elvgren och han illustrerade tidningar, kalendrar och reklam. Jag gillar realismen och färgerna i målningar. Och att de är gjorda med glimten i ögat. Bilderna påminner om min favorit Norman Rockwell vars målningar är helt magiska. Det kanske är fånigt men jag tycker att det skulle vara roligt om reklam idag utfördes på samma sätt. De skulle bli lite mer värme i bilderna då.

Bilderna och Kat gav mig i alla fall lite inspiration och jag har plockat fram mitt block igen och dussinet blyertspennor. Det är dags att börja sketcha lite igen och inte bara hålla på med loggor. Det var ett bra tag sedan sist det begav sig men då kunde det se ut så här (Famlar).
Så jag är nog lite rostig nu till en början. Så det får bli dagens lilla hobby fram till fotbollen i eftermiddag..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens