Bobo och Peppe på utflykt

Häromdagen satt ett par knattar på tunnelbanan och åt av sin matsäck. Den ena killen drack saft eller nånting ur en gammal sirapsflaska. Det gjorde jag med när jag var liten. På mitten av 70-talet fick man inga coola vattenflaskor. Det var termosar eller andra typer av flaskor. När jag och min bästa kompis Bobo skulle rymma från vår dagmamma Tant Bengta (hon hette så) så packade hon för säkerhets skull ner några ostsmörgåsar samt en varsin flaska med saft. Jag fick en sirapsflaska och Bobo fick sin saft i en ketchupflaska. Felix - en avlång sak med en väldigt smal hals. Någon som minns den?

Rymningen var planerad att pågå i ett par veckor. Vi kom till Klövervägen innan vi blev hungriga. Så där satte vi oss i ett dike och åt. När mackorna sedan var slut var det lika bra att gå tillbaka. Vi hade då varit borta i två timmar och kom knappt två kvarter. Vi var fem eller sex år gamla.

Kommentarer

Anonym sa…
Underbart! Underbart! Och igen, alldeles underbart! Jag slängde 4 tomma sirapsflaskor i förrgår, du kanske ville ha en? De är bra! Går att frysa in saft i och sedan ta med. Alltid kallt. Undrar vad folk skulle tycka på gymmet och passet om man hade en sirapsflaska istället för en hipp med speciellt munstycke???
/Ingela
Anonym sa…
Sköna tant Bengta som lät er rymma och vara borta i två timmar. :) Tänk den dagmamma som skulle göra det idag.

Men jag minns sirapsflaskorna tydligt.

Och glastermosarna. Undrar hur många utflykter jag hade med skolan där chockladen var odrickbar eftersom klant-Pernilla klättrat omkring med termosen i ryggan på ryggen.

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens