Två för fika

Igår skulle jag och Klas fika klockan sex. Vi skulle ses på Katarina Bangata. Klas visste dock inte namnet på stället. Det var i alla fall inte Chutney, utan det var stället bredvid som hade goda soppor. Men det var inte Chutney. Och han kunde inte minnas vad stället hette. Blå Lotus?! Nej, det var det inte heller men det låg där strax bredvid - och det var inte Chutney. Och inte WC. Söta tjejer har de i alla fall, sa han.

Jag var tidig och hittade ett ställe mittemellan Chutney och Blå Lotus. Ett ställe som inte verkade ha något namn. På skylten utanför gjorde de även reklam för dagens soppa så jag tänkte att här måste det vara. Jag gick in och där fanns ju även söta tjejer så jag satte mig och tog fram min bok och beställde en kopp thé. Jag blev snabbt försjunken i boken och tiden gick. Tänkte inte så mycket på det då Klas brukar vara sen.

Efter en liten stund kommer ett par in.

Jag fattar direkt att det är deras första dejt. Han babblar på utan stopp. Hon, med tysk/rysk brytning låter lite som drottning Silvia och nickar förstående då och då samtidigt som hon ler varsamt. Hon berättar kort att hon växt upp på en bondgård och gillar att leva spartanskt. Och det är här jag tappar all koncept om tid och all fokus på boken. Jag låtsas läsa men mina öron är som parabolantenner och tiden rinner iväg. Tjejen blev snabbt avbruten och killens efterföljande monolog var underbar att lyssna på. (Stackars tjej). Jag log ibland brett, försökte att inte skratta högt.

Han älskar Stockholm och kunde inte tänka sig att flytta därifrån med tanke på utbudet och variationen i storstadens utbud. Han är egen företagare och gillar att jobba hårt. Fast han kan mycket väl ta sovmorgon och låtsas att han ska på möte för att slippa gå till kontoret. Faktum är att han tar sovmorgon ganska ofta. Även om han inte är materialist så gillar han sin dyra cykel, sin dyra havskayak och sin fina lägenhet. Han vill dessutom köpa en segelbåt och flytta ut på landet och bo i en stuga. För det är så mysigt på landet.

Allting han sa en sekund blev till tvärtom ett par minuter senare.

Halv sju får jag ett mess från Klas. Nu har han ätit klart och undrar vart jag tog vägen. Jag hade fikat klart och undrade vart han hade tagit vägen.

Det visade sig att Klas satt på andra sidan väggen, på Blå Lotus, hela tiden. Stället som det inte var... Jag lämnade mitt ställe och gick till Klas. När jag senare gick hem så såg jag dem genom fönstret, fortfarande sittandes därinne. Hon reserverat i soffan och han framåtlutad och vilt gestikulerande. Jag önskar att jag hade kunnat lyssna vidare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens