Glüwein

Nattens dröm är fri för tolkning. Jag och Ante ska gå på fotboll. Det är kallt som fan och vi ska ses i Skanstull. Jag kan se Globen och Söderstadion på andra sidan Skanstullsbron men Skanstull har förvaqndlats till en österrikisk westernstad?! Gamla skjul till hus och fullt av salooner. Jag ska möta Ante på någon bar som serverar glüwein, det skulle vara gott i kylan. Jag går in i bar efter bar men ingen serverar. Alla ser oförstående ut.

Till sist kommer jag in i ett litet hål i väggen. Bakom ett bord sitter en söt, liten näpen tjej i en svart klänning. Hon tittar fram bakom luggen i sitt svarta, korta hår och jag kan bara se halva ansiktet. Med ett igenkännande leende visar hon in mig till rummet bredvid. Hon säger inte ett ord.

Jag stiger in i en indisk restaurang. Vid ett bord sitter en familj och bredvid ligger en person i en sjuksäng kopplad till flera apparater. Barnen springer omkring och leker utan bekymmer. Jag frågar om de har glüwein och en herre svarar nickande och erbjuder mig att sitta ner. Jag tänker att det är underligt att det enda stället som serverar glüwein i en österriskisk westernstad är en indisk restuarang.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens