Röker ni?

Satt och tjabbade lite med Klas över ett glas vin igår kväll. Samtidigt som vi snackade upptogs mitt vänstra öra av samtal mellan två tjejer vid bordet bredvid. En blondin, en brunett. 45+. Kedjerökande och med röster som skulle fått Lena Nyman att låta som någon ur änglakören. Dessutom väldigt rökiga på ett helt annat sätt.

Blondinen satt och talade med en kurd och var arg att dom tvingade sina kvinnor att ha "burkar" på sig. Hon frågade dessutom varför han inte hade skägg.

- Jag är inte taliban, svarade han.

- Nej, men det vet jag väl svarade hon. Jag är ju inte dum i huvudet.

Sen vänder hon sig till oss och frågar om vi har en tändare. Nej, svarade vi.

Brunetten talade med en jugge (enligt henne).

- Bor du i Rågsved, frågade hon honom.

- Ja, svarade han.

- Känner du Zanko, frågade hon undrande.

- Nej, det gör jag inte.

- Men va fan. Du bor ju i Rågsved. Känner du inte Zanko? Du är ju jugge. Jag växte upp där. Jag känner Zanko.

- Men jag har inte bott där så länge, sa han.

- Men va fan. Du bor ju i Rågsved. Känner du till Ebba Grön?

- Nej, jag känner inte honom.

- Tjenare grabbar. Har ni en tändare?

Emellanåt dök det upp en del mobilsamtal. Det var planer inför midsommarafton som berördes tillsammans med en massa gamla förhållanden. Det lät ungefär så här från blondinen:

- Tjenare Pelle. Va fan, det var länge sedan. Va fan gör du nu? Fan, jag tänkte att tänk om vi hade fått ihop det. Tänk va allt kunde varit annorlunda. Fan, jag har ju aldrig tänkt på dig på ett sexuellt sätt men va fan nu har jag drömt om dig ganska ofta. Va fan gör du under midsommar? Ska jag komma förbi? Jag tar med mig ungarna. Nej men va fan. Jag tror vi skulle kunna funka. Vi är ju smarta men lite knäppa båda två och jävligt sociala.

Brunetten satt hon också och snackade telefon:

- Men va fan din jävla häxa. Jag är ju en snäll person.

- Tjenare grabbar. Har ni en tändare?

- Alltså va fan. Dom där jävla turkarna. Jag orkar inte med dom. Dom är på mig hela tiden på krogen.

Samtidigt parkerar en svart, mycket vass Porsche utanför varpå en äldre herre från Bosporen kliver ur. Blondinen närmar sig snabbt.

- Hej! Fan, vilken fin bil. Va fan gör du senare? Fan, jag får aldrig vara i fred på krogen. Kan du inte komma förbi? Va fan, jag har ungarna men dom ska ju fan sova i tid.

- Va fan, vänta.

- Tjenare grabbar. Har ni en tändare?

Klas säger nåt i stil med att det är skönt att komma in till city för att träffa på rent förortspatrask.

-Mmm, svarade jag. Men jag tror bägge två bor i min trappuppgång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens