Griet och munken

Jag läste just ut "Flicka med pärlörhänge" av Tracy Chevalier. En historia om Johannes Vermeers fantastiska tavla. Boken är väl inte i den genre jag normalt läser men jag kände mig tvungen. (Tavlan skrev jag om för ett år sedan i Vacker fredag)

Boken var helt okej. Lite intressant att läsa hur tavlan kan ha kommit till. Men den var lite tunn och jag undrar om inte Bodil Malmsten var full eller gick lite väl långt när hon sa: "Den är ett litterärt konstverk, en av de vackraste kärlekshistorier jag läst." för så mycket till kärlekshistoria vet jag inte om det var. Levnadsöde snarare.

Och nu måste ta mig an "Munken som sålde sin Ferrari" igen. Den kan knappast klassas som lysande men läser man mellan raderna så finns det en hel del nyttiga saker att tänka på. I alla fall saker jag behöver tänka på. Nu läste jag den för ett halvår sedan i Kap Verde - det är dags igen.

På Blekingegatan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens