Välkommen till förorten

Jag sitter på en parkbänk framför bolaget i centrum. I centrum i Hässelby Gård. På den lokala krogens uteservering glider torsdagsölen ner, smält av solen. En herre på bänken bakom mig sitter med två kassar öl och fler öl än så i magen. Han vänder sig om och frågar om det är onsdag eller torsdag.

- Torsdag. Du måste gå till jobbet i morgon också, svarar jag.
- Fan också, säger han med en lätt lös tunga.
- Jag hade en ljusblå Strata från 1961, säger han högt. Sen hade jag en svart Fender, den var tung som ett as. Efter det en Gibson. Den var fin.

Hans blick faller sen ner på backen och han blir tyst.

Samtidigt vacklar en kund ut från bolaget med två till bredden fyllda kassar. Han går fram till en cocker spaniel som står fastbunden vid lyktstolpen. Med mycket möda lyckas han få upp knuten på kopplet. Hunden tycks inte känna igen husse och för en sekund tänker jag att det inte är hans hund. Men han verkar hantera kopplet med en förvisso van men betänkligt darrig hand. Till slut är hunden lös och vaggar efter husse med en lojt svajande svans. Som ett strävsamt gammalt par.

Fler personer kommer ut med nya påsar. Alla lika fulla. Påsarna likaså.

Sen kommer våra påsar och vi går vidare. Vi ska till Matte på grillfest. En herrmiddag med Matte, Bosse, Anders, Niklas, Magnus och jag. Bostadsrättsföreningen har en trevlig uteplats med grill och terrass på en liten bergsklack. Flaggan piskar lätt mot flaggstången men vinden är ljum. Matte dukar upp en stor variation av delikatesskorvar och grillen tuffar på. God mat, god dryck och roliga samtal och tiden går som alltid fort. Matte och Bosse som brukar vara som hund och katt vänslas rejält och sprutar grädde på varandra. Jag tror de tycker om varandra.

En jättetrevlig kväll men det enda som var mindre bra var att Anders lyckades spruta curryketchup på kladdkakan med jordgubbar. Den hämtade sig inte riktigt efter det...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens