Möten

Igår mötte jag en kändis.

- Hej, dig känner jag igen, sa jag. Har vi setts förut?
- Nej, det tror jag inte, svarade hon.
- Jo, men jag känner igen dig så väl. Är inte du kompis till Klas? Svalorna, sydafrika eller så.
- Du kanske känner igen mig från tv, säger hon då.
- Nej, du är väl kompis med Klas, svarade jag.
- Nej, men jag är med i tv, säger hon igen.
- Då känner jag inte igen dig, svarade jag.

Då gick hon iväg med sin man/pojkvän och deras barnvagn. Och jag har ingen aning om vem det var. I alla fall om hon är på tv. Annars är hon Klas kompis. Jag måste vara dum i huvudet.

*****

På pendeln hem från VH idag kom en burksamlargubbe och satte sig på sätet på andra sidan gången. Fyllon, knarkare och andra udda personer ska alltid prata med mig. Jag är som en magnet till dem. Den här killen var smårund och iklädd obligatorisk träningsoverall och sandaler. En sliten blå keps på huvudet toppade av ett ansikte som påminde om Ulf Larsson - innan han fick anorexia. Men den här killen lät som hela mumindalen. Han undrade om mina golfklubbor var till för att slå ner banditer. Golfkubbor kunde vara användbara till mycket, tyckte han. Man kan också värja sig från kamphundar. Många idioter har kamphundar. Många idioter borde inte ha hundar. Burksamlaren var en sann djurvän. Han var en människovän.

Mitt emot honom sitter en tonårstjej som han överöste med snälla komplimanger. Att hon var söt och det var tur att han inte var diabetiker. Jag förstår inte varför hon rodnade så med tanke på att hon hade världens kortaste kjol. Men det verkade inte beröra henne det minsta.

Vi talade en hel del vi tre. Han såg trasig ut men utstrålade värme och vänlighet. Min första tanke när jag såg honom var väl att han var ett fyllo samlandes på burkar för ett sex-pack till. Det är väl inte omöjligt att det var så men han var omtänksam och trevlig. Tyvärr gick han av alldeles för tidigt. Hade gärna pratat en stund till. Jag tror till och med den unga tjejen som till en början var helt förskräckt saknade honom lite. Eller i alla fall tyckte att han var en ganska trevlig person.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens