Egon Schiele

Just nu gillar jag nog Egon Schiele bäst. Hans målningar är fulsnygga. Sånt ger mig hopp. Har jag tur blir det jag gör fulsnyggt. Skillnaden är att Egons verk är snygga. Mina är fula. Men jag tränar vidare. Och drömmer vidare. Sen kanske jag borde våga prova mig på att använda färg mer än jag gör istället för bara blyerts. Men jag gör ju bara sketcher för tillfället.



Den målning jag gillar bäst är nog denna. Den sensuella nacken och det röda håret som verkar leva ett eget liv. Målningen ser nyvaken ut. Hon ser vänlig ut, varm och intressant. Även om den är enkel och ren så finns det liv och rörelse i målningen. Den nästan andas.


Varje gång jag ser den vill jag säga: - God morgon!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens