Vilken härlig dag tra la la la

Hammarby spelade återigen propagandafotboll i cirka 60-70 minuter. Sen blev det som vanligt. Onödigt nervöst. Men de grönvita höll undan och vann med 1-0 efter Petters underbara skalle i 7 minuten. Nu börjar media skrika guld. Det är långt kvar än och jag tror Kalmar blir svårslagna och kommer ånga på i toppen.

Sen blev det en klassisk efter-matchen-öl. Första stoppet var inte så klassikt men destå mer intressant. Vi tog en öl på Thaiköket och förbi kom en äldre herre och ville prata lite Hammarby. Sen berättade han om kvarteren, hur de såg ut på 40-50-talet när han växte upp. Han bodde först på Västgötagatan, på den del som nu heter Tjurbergsgatan. Han berättade om den stora grop som fanns där nu Åsö gymnasium och skrapan ligger och som bestod av en massa verkstäder. Han berättade om kälkfärder ner från Helgalunden till Götgatan om vintern. Om alla speceriaffärer som fanns. Kött, mjölk, fisk. Alla kvarter hade en. Han berättade om gårdsmusikanter och hur hans pappa brukade värma upp en 5-öring så den nästan glödde för att sedan kasta ner den till dragspelsmusikanter och andra - allt för ett litet bus. En vattenkran, kakelugn och vedspis - toa på gården. Han berättade att när familjen flyttade till Ringvägen (104 eller 106) precis vid korsningen Götgatan/Ringvägen så var inte det bra. Det området tillhörde ett annat gäng. Hade det varit på andra sidan gatan hade det varit bättre.

Nu bor han i Tyresö. Och trivs mycket bra. Man kan ju alltid ta bussen till stan och se Indiana Jones, som han sa.

Sen fortsatte färden in i natten. Gröna Jägaren (Nu har jag gjort mitt en-gång-per-år-besök.), Medis, Kvarnen, Pelikan, Läckerbiten. Sen fick det vara nog.

Idag är första dagen på min semester och jag ska hämta min nygamla cykel. Resultat presenteras här senare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens