Sweded

Michel Gondrys film Be Kind Rewind är en trevlig liten sak. (Trailer) Inte alls den lite mer ytliga komedi jag förväntat mig utan lite djupare än jag trott. En liten besvikelse och en trevlig överraskning på samma gång. Makes sense, huh? Skratten är flera, leenden många med en eller två klumpar i halsen. Ja, jag är blödig.

Filmen utspelar sig på "Be Kind Rewind" - en nedgången videobutik som lever på lånad tid. Efter en bizarr el-olycka så blir Jack Blacks karaktär Jerry magnetisk och lyckas avmagnetisera alla videokasetterna. Alla filmer visar bara brus. Mike (Mos Def) kommer på idén att göra alla filmer själva. Egna versioner, fast tjugo minuter långa. Ghostbusters, Rush Hour 2, Robocop, Driving Miss Daisy, King Kong samt en rad andra filmer blir unika små konstverk. Eller "sweded" som Jerry säger. Försvenskade. Lite mer konst, lite högre pris. Filmerna blir genast en stor succé i Passaic, New Jersey med omnejd. Till slut är hela stadsdelen involverade i filmmakandet.

Gondry har ju även gjort "Eternal Sunshine of a Spotless Mind" samt "Science Of Sleep" vilket bäddar för en annorlunda filmupplevelse. Jag tycker om bägge dom filmerna väldigt mycket. Precis som i Science of Sleep så är Gondry full av idéer och han hade nog gärna velat spinna vidare på flera håll i den här filmen. Filmen är lite lik "Cinema Paradiso" som en hyllning till filmen som medium. Termen "Sweded Movies" har även spritt sig till You Tube och kan ses här: swededmovies.org

En sevärd film.

Betyg: "eeee"

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens