Luscinia luscinia

Nu är jag helt slut. En dryg timmes innebandyspel och gud så kul det var. Sen tänkte jag som så att det kan ju inte vara långt att gå hem från Liljeholmen. En kvart, tjugo minuter borde det väl ta. Skönt att varva ner lite grann.

Nope.

Det tog närmare 45 minuter. Men då var jag tvungen att stanna en liten stund strax efter Årstabron. Det var som hämtat från ett naturprogram. Ibland är det svårt att inse att man faktiskt är mitt i stan. Från holmarna hörs en fantastisk fågelsång. Så klar och ren. Det var nog cirka fem år sedan jag hörde en Näktergal för första gången. Fast det visste jag inte då. Då trodde jag att det var en papegoja eller Beostare som hade gömt sig i buskarna kring Smedsuddsbadet. Nån exotisk fågel i alla fall. Tills jag gick hem och kollade upp.

Jag blir lika fascinerad varje gång jag hör den.


Smakprov: Näktergal - Luscinia luscinia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens