Spenatextrakt

Mitt under brännande eftermiddagen passade min kollega Petra på att störa lugnet. Av nån anledning fick hon mig att tro att jag ville ha en glass. Framåt klockan fem bar det iväg till OK/Q8 strax intill kontoret. Inför besöket på macken hade jag läst på lite för att inte stå helt handfallen. Årets glassnyheter hade studerats i en av kvällstidningarna. Det fanns många potentiella favoriter.

Eftersom jag då och då kan få ner en påse Ahlgrens bilar så föll valet till årets första pinnglass på
Ahlgrens bilar glass. Jag måste dock understryka att ingen vetenskaplig undersökning låg bakom mitt beslut för detta inköp.

En vaniljpuck låg och frestade i frysdisken men nu hade jag ändå bestämt mig. Det glätta papperet revs bort, en snabb glans på glassen innan jag förde den förbi näsan och kände en ganska behaglig doft.

Nu till det stora tillfället, själva avsmakningen. Jag bet försiktigt av en bit av ena hörnet och lät den smälta sakta i munnen. Här gjorde jag tydligen en grimas som Petra uppfattade. Smaken var besynnerlig. Hon frågade om den inte var god. Ett litet nafs till av andra hörnet, då jag tänkte att jag måste ha smakat fel. Nej, så var inte fallet. Under överdraget var det vanilj, det smakade okej. Men överdraget...? Det kändes som om jag slickat upp tutti-frutti strössel från gatan eller nåt. Tungan verkade nu ha fått nån typ av beläggning. Smaken var allt annat en god och efter att endast ha bitit av två microskopiska bitar vilar nu glassen i en dagvattenbrunn på OK's parkering i Vreten. Strax intill en hyr-släpvagn och en träpall. Bedömningen blir således följande:

Pris: 11 kr
Utseende: Fin och lite pastellig med lite strösselliknande saker på, men lite konstgjort.
Doft: Det påminner om Ahlgrens bilar men det doftade även kyldisk och det ryser jag bara av.
Smak: Söt och industrikemiskt konstgjord.
Storlek: Lagom, ungefär samma som 88:an skulle jag tro.
Annat: Enligt GB är det ingen barnglass. Det kan jag förstå då den förmodligen är alldeles livsfarlig att äta för små barn.
Betyg: "e-"

Jag utfärdar alltså en varning för detta påhitt. I Al-Quaidas händer skulle den klassas som ett kemiskt vapen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens