Kambodja 2009 - Sihanoukville

Resan till Indien var i praktiken klar. Jag hade bara inte betalat. Men av den resan blev det inget av. Den får vänta till nästa vinter. Istället bar det av till Kambodja - ett äldre reseönskemål än Indien. Templen i Siem Reap har länge hägrat.

Planet lämnade Arlanda en timma sent och blev ytterligare en timme försenat efter mellanlandningen i Köpenhamn. Flygresan var händelselös. Sova och äta. Väl framme i Phnom Penh hade vi kört i kapp en timma. Vi klev av och möttes av en vägg av fuktig bastuvärme. Underbart. Passkontrollen bestod av ett femtontal poliser som skulle kolla passet. Och det var väl tur att jag blev tvungen att fixa ett provisoriskt pass på Arlanda. Med tanke på hur många som skulle syna passet hade det väl gått sönder till slut.

När väl alla passagerare var ute var det invallning på bussarna som skulle ta oss till hotellen. Jag bordade buss nummer två och vi satte iväg på en fyra timmar lång transfer (23 mil) till Sihanoukville. Halvvägs gjorde vi ett stopp för lite proviantering på en enkel restaurang. Det var lika bra att sätta magen på prov och köpa lite mat från de små barn som kom med diverse fritterade varor för försäljning. Jag vet inte vad jag åt men det var gott och såg ut som en friterad pirog.

Det klagades genast på toaletternas standard samt att man inte kunde växla svenska kronor. Ibland undrar jag vad människor tänker när de ger sig iväg på semester. Toaletterna var dessutom helt okej.

Vid femsnåret på eftermiddagen var vi framme i Sihanoukville och hotellet för den första veckan - Sohka Beach Resort. Mycket lyx och privat strand. Det betydde höga priser men fritt från påstridiga försäljare som annars svärmade rejält på de andra stränderna som dessutom var långt ifrån rena.

Dagarna började vid niotiden. Upp och plocka en handduk vid poolen och sen iväg till stranden för att reservera en bra plats. Sen tillbaka till hotellet för frukost. Utbudet var stort men jag saknade det stora utbud av färsk frukt jag brukade få i Brasilien. Och där bodde jag billigt. Men hotellet hade två kockar som fritterade och stekte det du ville. Så en fin omelett la sig i magen varje dag.

Därefter sov jag på stranden, solade, läste och badade till sen eftermiddag. Att bara göra ingenting gör en slö. Så det blev ett pass på gymmet tillsammans med många andra som, jag antar, kände samma sak.

Tillbaka på rummet blev det vila innan jag drog ut och åt. Oftast med Hasse och Mona från Järfalla. Ett mycket trevligt par. Vi drog till Holy Cow, The Small Hotell och ett par andra ställen. Maten i Sihanoukville var kanon. Bäckfisken med kompottpeppar var helt underbar.

Sihanoukville är en hamnstad och kändes väl lite därefter. Två huvudgator och inte speciellt mysig. Nattlivet var vad jag kunde upptäcka ganska utspritt och inte jätteroligt. Men så var syftet med första veckan bara att vila så från midnatt var jag oftast tillbaka på hotellet. Ett duktigt filippinskt band underhöll i baren så ofta avslutades kvällarna där. Läs mer om Sihanoukville
här.

Efter en vecka var jag ganska rastlös och då var det tur att det var dags att ge sig av mot Phnom Penh för tre nätter...


Här är en liten film från Sihanoukville. Det fanns inte mycket att fotografera men jag tog några bilder så håll till godo. Det kommer mer från resten av resan så småningom.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

"Dom blårandiga! Dra åt helvete."