Yin & Yang

Ha lite tålamod med det här inlägget. Jag försöker resonera mig fram här och vet inte riktigt var jag ska börja.

Hursomhelst. Inget är absolut. I oss alla finns lite av dess egen motsats. Mannen har en kvinnlig sida och kvinnan en manlig. Yin står för mörker, kvinnlighet, passivitet, jorden, vänster sida, kroppen etcetera medan Yang står för ljus, maskulinitet, aktivitet, himlen, höger sida, psyket etc.

Men dessa två ytterligheter samspelar också med varandra. Får dom inte samverka så uppstår det obalans. Det är därför varje yin har lite yang i sig och tvärt om. Ibland dominerar det ena ibland det andra. När det är balans mellan de två råder harmoni.

Vi har en höger och en vänster hjärnhalva som båda är varandras motsatser men som dessutom kompletterar varandra. Den kreativa (höger) och den logiska (vänster). Vår hjärna, precis som yin och yang-symbolen, har ett litet logiskt centra i den kreativa hjärnhalvan och ett litet kreativt centra i den logiska hjärnhalvan. När vi är vakna så är de flesta funktionerna avstängda hos oss medan andra arbetar. Men när vi är vakna så är de flesta funktionerna på och andra vilar. Detta är yin och yang.

Rent fysiskt kan man även se denna påverkan. I alla fall enligt Taisan - min japanska ackupunktör. Om man har ont någonstans brukar smärtan vara som mest påtaglig på kvällar och nätter medan under morgon och dagtid finna att smärtan nästan är borta. Under natten sätter kroppens läkeprocess igång och under dagen sätter kroppens överlevnadsinstinkt igång och andra mekanismer styr. Detta har sitt ursprung från den tid då människan var tvungna att överleva från andra hot under dagtid än att missa bussen. Bli jagad av lejon och sånt trivialt.

Jag är nog inte ensam när jag tycker att det även visar sig på andra plan. Hur många gånger har man inte legat och haft stora idéer och högtflygande, modiga planer när man ligger med huvudet på kudden och ska somna. Bara för att sedan vakna på morgonen och inte alls ha den inspiration eller mod som behövs för att genomföra det.

Frågan jag är inne på är om vilket som då som är rätt. Är det tankarna som dyker upp på kvällen/natten eller den rationella, logiska tanken på morgonen.

Ska jag tolka känslor/idéer på kvällar och nätter som magkänsla och det på dagtid som det mer logiska?

I så fall, är det svaret magkänslan ger rätt eller är det svaret som mitt logiska tänkande ger det som är det rätta svaret?

Eller finns det nån logik bakom magkänslan och vice versa?

Nu tror jag till och med att jag har dribblat bort mig själv...

Kommentarer

Anonym sa…
Med tanke på dina konstiga drömmar ska du nog gå på det vakna tillståndet ;-)
:-) Jo, dom har jag inte haft i beräkningen. Den där jävla trappan...

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

"Dom blårandiga! Dra åt helvete."