Fotbollens bakgård

Jag vet. Rubriken är missvisande då jag varken befann mig på Råsunda eller Stockholms speedwaystadion. Men jag kom inte på något bättre.

Klockan slagen fem ramlade dom ut ur den gamla huvudbyggnaden på Stora Mossens IP. Det var match mellan Värtan och Heby. Säsongspremiär i division 2 Norra Svealand. Oskar trippar ut och gör likt alla andra fotbollspelare. Kliar sig lite på snoppen, en kort rusning och ett par jämfotahopp med en liten avlutande nick. Jag vet inte varför, men vi gör så. Ja, jag klassar mig själv som sporadisk fotbollsspelare.

Oskar lirar mittback i Värtan och är en kollega. Har jag lovat att se en match så gör jag det.

Efter ett par minuter får han röra bollen för första gången. Han tittar upp, kroppsfintar en forward och går upp centralt genom mittcirkeln, slår sen bort bollen. Cirka 8 minuter åker han på sin första resa och hamnar på efterkälken men anfallet för Heby resulterar inte i något.

Efter första kvarten borde Värtan ha gjort en balja. Även om deras mittfält verkar lite vimsigt så blir det farligt när dom närmar sig mål. Ett par hyggligt snabba killar skapar oreda. Oskar har även gottgjort sig, rensat vid ett par tillfällen och spelar lugnt och tryggt. Han verkar vara en typisk mittback. Inte jättesnabb men ett bra spelsinne och en bra högerdojja.

Dom första 25 lutar åt Värtan. Men efter dryga halvtimmen blir det kaotiskt i Värtans straffområde och 0-1 är ett faktum. Sen har Heby pressen och halvleken slutar 0-1.

Det börjar dugga. Undertecknad går hem men missar inga fler mål.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens