Måndag - Söndag

Jag har suttit och kollat in wikipedia - närmare bestämt den information som finns om kalendrar. Jag sökte nämligen en speciell dag. Så speciell att jag inte ens är säker på att den finns. Den dyker upp i samtal eller skrift då och då men aldrig i verkliga livet. På nätet fann jag i alla fall nedanstående kalendrar och hoppades att dom skulle kasta lite ljus över saken.

Aztekkalendern
Bahá'íkalendern
Bysantiska kalendern
Franska republikens kalender
Gammalgrekiska kalendern
Metons cykel
Gregorianska kalendern
Judiska kalendern
Hinduiska kalendern
Julianska kalendern
Kinesiska kalendern
Mayakalendern
Muslimska kalendern
Persiska kalendern
Zoroastriska kalendern
Romerska kalendern
Solkalendern
Månkalendern
Gammelnordiska kalendern

Tålmodigt läste jag igenom allt från rituella kalendrar med 20-dagars veckor till år med nitton månader. Men ingenstans fann jag nån information om vilken dag "En annan dag" är för något. Den finns ju inte i den Gregorianska kalendern i alla fall. Tänkte att det kanske var en obskyr religiös helgdag.


Men nej.

Det kanske är en ny dag instiftad av FN och Kofi?

Finns den? Har någon verkligen upplevt den? Det har inte jag, vilket är synd. För jag ser fram emot den dagen mer än något annat jag kan föreställa mig.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag tror Christer Björkman har svaret.
Anonym sa…
Du vet väl att Kofi inte är boss längre. Mycket svårare att komma ihåg vad sydkoreanen heter...
//Bror
Jo, jag vet att Kofi har packat ihop. Vad jag tänkt att skriva var att han kanske fick en dag som avslutningspresent. :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens