Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

För ett och ett halvt år sedan så spelade vi tennis i Janne Lundkvist-hallen. Det råkade sammanfalla med Vintersolståndet. Då började jag undra om alla delar av världen får lika mycket dagsljus.

Vintrarna norr om polcirkeln är ju väldigt mörka men somrarna är ju å andra sidan väldigt ljusa. Min fundering var om dessa delar får lika mycket dagsljus som ett land runt ekvatorn där skillnaderna mellan vinter och sommar är betydligt mindre.

Ingen i min omgivning verkade kunna svara på frågan men Dagens Nyheter har en
vetenskapsavdelning dit man kan skriva. Det gjorde jag.

Nu, i juli, över ett och ett halvt år senare fick jag mitt svar. Håll till godo:

Fråga:

Hej!
Får alla delar av världen lika mycket dagsljus? Kompenserar till exempel sommarens långa dagar mörkret under vintern på våra breddgrader? Får vi lika mycket ljus som länderna vid ekvatorn? Peter

Svar:

Hej Peter!
Om jorden saknade atmosfär och om den rörde sig runt solen i en perfekt cirkelrörelse, dvs med jämn hastighet i sin bana, då skulle hela världen ha lika mycket dagsljus, dvs då skulle solen vara över horisonten lika många timmar överallt. Men atmosfären bryter ljuset på ett särskilt sätt plus att jorden reser runt solen i en elliptisk bana.

Detta tillsammans innebär att antalet timmar med dagsljus varierar något. Men skillnaderna är ändå små jämfört med skillnaden i antal soltimmar. Världens soligaste bebodda plats hittar vi i Arizona meddrygt 4.000 soltimmar per år. I Sverige har de sydligare kusterna flest soltimmar, men de har ändå bara cirka hälften så många soltimmar som Arizona.

Ja, där ser ni hur det ligger till. Men det här visste väl ni redan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Dom blårandiga! Dra åt helvete."

Yin & Yang