Kol-14

Vanan trogen missade jag The Sopranos igen igår kväll. Att det ska vara så svårt att komma ihåg. Det blir till att leta fram ett avsnitt på nätet igen. Nej, jag råkade snubbla över filmen "Stuck On You" av The Farrelly Brothers med Matt Damon och Greg Kinnear som dom siamesiska tvillingarna Bob och Walt. Eller som Bob påpekade att dom minsann inte var siamesiska utan amerikaner. Ännu en film, likt "Talladega Nights", i "Dum & Dummare" genren. Det är väl ofrånkomligt att det fanns likheter när det var Farrelly bröderna som gjorde den senare.

Lika usel den var ena stunden, lika lysande och hysteriskt rolig den nästa.

Walt: What's a four-letter word for snatch?

Bob: Grab.
Walt: Oh... right. Whoopsie.

I en reklampaus fick jag den goda idén att inviga höstens tedrickande. Kannan stod ju där så det vara bara att sätta i kontakten. Jag öppnade locket och såg att det var en skvätt vatten kvar. Med en snabb kol-14 analys kom jag fram till att det måste varit vatten från den tidiga april- eller sena marsperioden i den mesozoiska eran. Det vill säga samma vatten som dinosaurier har druckit av. Jag fann inga organismer eller andra spår liv (jag vill ju inte stoppa evolutionen) så det var bara att hälla på nytt vatten och koka upp.

Jag hittade nåt i en burk som jag tror är chai-te. Jag är inte så insatt. Den påminde i doft om pepparkakor och var alldeles utmärkt med lite honung och mjölk. Sen var det John Blund som, med sin kastratröst, kallade.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens