I valet och kvalet

Jag är i flyttartagen. Eller jag vill flytta men står i den rigida internkön. Där går dom efter hur många år man har bott hos hyresvärden. Jag har bott på Lilla Essingen nu i tio år. Den förra lägenheten jag kollade in var jag nummer två på i kön. Det var en tvåa i huset bredvid. Balkong i söderläge och en 180 graders utsikt över Mälaren - från Gamla Stan till Enköping. Hyfsat fin faktiskt. Ja, jag ljuger. Den var underbar så det var surt att inte få den. Så nära, så nära.

Nu dök det upp en tvåa vid Medborgarplatsen och en till i Hornstull. Den första är jag nummer sju på i kön. Den andra tvåa - once again.

Det funkar ju så att rätt som det är kan ju nån gammal tant komma på att hon vill flytta. Hon kan ha bott i femton, tjugo år och vips så rasar jag ner några pinnhål.

Tvåan vid Medis ligger grymt bra till. Däremot är gatan och utsikten skit. Ett hotell och ett grekiskt grillkök. Visserligen en balkong men jag fick känslan av att komma in i en förskola eller äldreboende från 90-talet.

I Hornstull har jag femtio meter till kanalen, Reymersholme samt Långholmen. Lägenheten är dessutom totalrenoverad och kan bli hur fin som helst. Just nu var det byggpapp överallt och långt ifrån klart så det var lite svårt att se klart. Ingen balkong, men ljus. Den ligger ändå lite avsides och jag vill in mot smeten på Söder.

Innan visningarna kändes den vid Medis som den jag ville ha. Efter lutar jag nog åt den i Hornstull. Den kändes ljus och bra mycket större än den andra.

Men jag blir nog kvar på Lilla E ett tag till för ingen vettig person tackar nej till den senare. Och att sex personer skulle tacka nej till den vid Medis finns inte.

Jakten på en tvåa fortsätter...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens