Mr. Five per cent

Jag läste i tidningen att det var blodbrist i landet så jag begav mig till Kungstappen. Det var ett tag sedan sist.

Inne på tappen var det bara jag och 5 sjuksyrror. Lunchrusningen hade enligt dom inte satt igång ännu. Det var svalt och skönt när jag la mig på den gröna britsen. Ett snabbt stick i armen så var det igång. Slangen var kraftigt röd och blodpåsen vickade fram och tillbaka på vaggan - tick tack tick tack. Jag kände snabbt att min livskraft sinade. Men jag kämpade emot, det finns ju så mycket att leva för. Jag trotsade det starka ljuset och kunde efter åtta minuter konstatera att jag inte klivit över till andra sidan. Jag var kvar på Kungsholmen - vid liv.

Senast jag var där var mitt blodvärde alldeles utmärkt så det blev väl nån liter prima vara idag också av 69:ans årgång av
AB Rh+. Blodgruppen innehas endast av 5% av befolkningen.

Ni kan kalla mig Mr. Five per cent.

Den riktiga
Mr. Five per cent är Calouste Gulbenkian. Honom sprang jag på i Lissabon när vi passerade Gulbenkianmuséet för första gången på väg från flyplatsen. Där kan man utöver många fina utställningar även se en av världens främsta utställningar med René Lalique.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens