San Francisco 1906 - Stockholm 2006

Klockan hade snurrat några varv efter ett och jag hade precis klivit av nattbussen. Onsdagskvällen hade bjudit på middag med TM-gänget från jobbet på Golden Hits med tillhörande show. Nu var jag nästan hemma och i lurarna hade Josh Rouse börjat spela Quiet Town.

Mitt i ackorden till den rytmiska gitarren hör jag en vad som verkar vara en stor smäll i marken. Men jag ser inget ljus på himlen vilket jag direkt efter förväntade mig. "Oj", va det några som utbrast bland mina tidigare medresenärer som också klivit av bussen. Jag stannade, förvånad, en halvminut vid brofästet med några andra och vi ser oss omkring. Inget händer och ingen ser eller hör något mer så alla gick hem till sitt.

När jag rundar hörnet vid ICA strömmar det ut folk från portarna på Disponentgatan och likaså från portarna på min gata. Vissa yrvakna och andra i festkläder - alla lika frågande. Vår fastighetsskötare Magnus är också ute med mobilen igång. Han försöker få tag på sina kollegor i polisen. Ingen svarar men plötsligt kommer blåljus men inga sirener. Polisbilarna gör en u-sväng och frågar ett fyllo på bänken vid ICA om han hört något. Gubben svarar "nej" och polisen försvinner lika snabbt dom kommit. Alla var konfunderade och dom som kommit ut på gatorna var övertygade att det varit en explosion i just deras hus och att deras tak inte längre finns kvar. Varför kommer inte polisen dit?

Men ingenting. Ingen eld eller rök någonstans. Inga dofter. Ingen brandkår kan heller höras. Magnus har fått tag på sina kollegor och låter meddela att folk ringer till polisen för fullt. Det är full aktivitet på SOS Alarm. Samtal från Alvik, Gröndal, Stora Essingen. Vi tror väl att det var en explosion och till slut går folk går hem till sitt. Jag sa till Magnus att jag hoppades att det var vår torktumlare som exploderade så vi kan få en ny. Det tyckte inte han var kul.

Jag vaknar torsdag morgon och
DN.se avslöjar att det hela varit ett jordskalv. Det var dom stora tektoniska plattorna (kontinentalplattorna) under essingeöarna hade hickat till och gett upphov till ett skalv som mätte drygt 2 på Richterskalan. Jag tycker inte att det skakade så mycket i marken utan det var mer tryckvågen från en "explosion" som kändes. Ungefär som när dom spränger berg, fast ljudligare, klarare på något sätt. Nåja, det var en annorlunda upplevelse i alla fall.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens