En dag som alla andra?

Lördag. Solen pressade på och jag var ute och vårluftade cykeln i det underbara vädret precis som så många andra. Shoppade tre par byxor och en skjorta. När hände det senast? Tog en caffe latte på en uteservering, njöt och läste i min bok. Nu tänker ni att det är väl inget märkvärdigt, det gjorde jag och alla andra också. För all del, dagen började väl som en tårtbit från vilken medelsvenssons liv som helst. Återkom när du läst klart.

Att det var dagen efter fredagskul märktes. Dagen gick i trötthetens tecken. Under kvällen var det tänkt att Bengt jag och Niklas skulle gå förbi en fest på Söder Mälarstrand då Anders skulle jobba i baren. Alla lovade, under firmafesten, att vi skulle dit i alla fall.

En efter en droppade dom av. Ungtuppen Niklas orkade inte åka in till stan utan skulle kolla film med sin tjej. Gammelmannen Bengt hade rökt för många cigg på festen kvällen innan och hade sovit dåligt så han bangade också.

Själv började jag också tvivla men jag hade lovat Anders att komma. Runt nio åkte jag till därför Anna i Hornstull, drack lite öl och snackade lite och försökte hållla mig vaken till midnatt. Ja men jag gjorde ju samma sak, tänker du. Trust me. Min dag blev annorlunda.


Ögonlocken blev tyngre och tyngre och Antes gamla soffa är jävligt skön att ligga i. Anna somnade nästan hon också på bean bagen så då tyckte jag att det var dags att rycka upp mig. Jag sa hej då och cyklade iväg till M/S Vielle Montagne. Partybåten.

Festen arrangerades av Kinks & Queens
. Hur ska jag nu bäst beskriva detta? En klubb för människor med alternativa önskemål när det gäller klädval och intressen. Vill du ha glitter och glamour, lack, läder, nitar och gummi så är det här rätt ställe. Dom beskriver det själva som en open minded klubb.

It's Not Straight. It's Not Gay. It's Not Lesb. It's Not Drag. It's Not Leather. It's Not Gothic Electro. It's Total Mix. Total U. Total Fun. With Glitz And Glamour To Go.

Direkt på båten hamnar jag bakom två läderbögar? i femtioårsåldern. Eller så var dom med i nån MC-klubb. Dom såg farliga ut men skrattade bullrande och vänligt. Dom fick mig att tänka på jultomten. Jag fanns på gästlistan så det var bara att kliva in. Tack Anders. Välkomstkommitén bestod av tre stycken transor. Inte speciellt onormalt, inte speciellt vackert. Jag tar trappan ner under däck och där befann sig en stor skara människor. Alla med dom mest fantastiska utstyrslar. Nån snubbe promenerade runt i nylonstrumpor, strumpebandshållare, linne och ett par röda trosor. Flera hade hundhalsband på sig. En av de mer generösa klädvalen var en kille i g-stringspeedos, läderväst och lågskor. Några damer var iförda lackkläder som vilken barnförälder som helst skulle vara avundjuk på under en normal slaskig vinterdag. Galon har inget på lackkläder. Dom är så blanka att inget fastnar. En Hugh Hefnerkopia fanns med iförd rökrock, pipa och medförandes tre stycken bunnies. Han var riktigt rolig, tjejerna också.

Det fanns även dom med mer normal klädsel. Nån såg ut att ha kommit direkt från golfbanan. Det var inte jag. Det enda klädkrav som finns är att du inte kommer i blåjeans. Men om du har vägarna denna klubb förbi finns det ett sätt att komma förbi det också, vilket jag kommer till.

Framme vid scenen hade en dominatrix fullt upp med att smiska en annan tjej. Hon hade en hel arsenal av olika piskor som hon växlade mellan. Hon verkade inte slå så hårt men höll på en god stund så det var nog inte speciellt lätt att sätta sig sen. Det sved nog en hel del. En annan kille satt lydigt brevid iklädd i koppel, men han skällde inte. Dom såg glada ut allihopa.

Jag hamnade i baren och snackade med Anders som var vänlig att bjuda på öl och sprit. Dom flesta kom förr eller senare förbi baren och det var jättevänliga och trevliga människor - men med ett lite udda intresse.

Det här är personer som inte direkt kommer in på klubbarna kring Stureplan. Eller snarare, personer som inte har något intresse av att gå dit.

Musiken var grym. Mycket bättre än kvällen innan på Nalen. Ena 80-tals hiten följdes av en annan och stämningen var hög. Det var som ett stort glatt maskeradparty, om än med ett visst udda tema på kläderna.

Jag träffade på två systrar, Lisa och Linda, som var iklädda nån typ av balettkjol i svart tyll, en svart fjäderboa och venedigmasker. Dom kändes mest normala så jag umgicks och dansade lite med dom.

Det var till slut lite väl varmt och vi gick upp på däck för att få lite luft och snacka lite. När jag skulle gå in igen står en kille och klär av sig i garderoben. Ja, alla kläder utom skorna då. Kom ihåg att det är inte tillåtet att ha blåjeans. Nånstans måste dom ju lägga ribban när det gäller dresscode. Så, om ni mot förmodan kommer dit i blåjeans så är det bara att ta av dom och gå in med rumpan bar. Eller se till att ha rena kallingar.

Jag gick ner i baren och påpekade just detta för Anders och han sa spontant: Jaså, har du mött Lxxxxs?

- Vem, sa jag.

- Lxxxxs, svarade Anders.

- No fucking way, sa jag.

Det var ju bara att vända om, gå ut i lokalen och gå fram och snacka med killen. Lxxxxs och jag var gruppbefäl tillsammans i lumpen. Det var på Ing.1 på Almnäs 1990. Det var kul att träffa honom igen och snacka lite även om det är en lätt underlig känsla att stå på en nattklubb och snacka med en naken kille. Ja, naken och naken. Han hade ju trots allt skor och strumpor på sig fortfarande.

Runt två tyckte jag att det fick räcka. Jag tog min cykel och vinglade hemåt. Hela vägen med ett leende på läpparna efter denna lätt bizarra kväll, inte minst mötet med Lxxxxs. Ett fånigt ord är knasig, men det är ordet som beskriver det hela bäst.

Kvällens underligheter var dock inte slut där. Jag trampar på, upp över Västerbron. Kvällen är varm och skön och utsikten uppe på bron är fantastisk med ett Stockholm som glittrar och skimrar framför mig. Strax innan mitten på bron står en tjej som var i färd med att klättra över räcket. Hon var inte där för att beundra utsikten utan var väl mer inställd på att göra ett svanhopp.

Det var väl dumt, tyckte jag och stannade. Hon var ledsen och uppriven men jag fick henne på andra tankar, sträckte ut min hand. Jag vet inte om det jag sa var det bästa men det funkade så hon väntar med premiärdoppet ett tag till. Sen grät hon mot mitt bröst så hela skjortan var svart av mascara. Till slut kom polisen och tog över situationen så jag kunde fortsätta hemåt.

En helt vanlig lördagkväll. Hur var din?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens