Operation dagsverke

På väg till jobbet häromdagen så satt jag i tunnelbanevagnen och skummade igenom Metro och City. Efter en liten stund hörde jag det karaktäristiska ljudet av sparbössor som skramlade. Jag tänkte instinktivt att det var Frälsningsarmén som hade nya djärva metoder för att fylla på skattkistan.

Nu såg jag inte några käcka seniorer i uniform en bit bort i vagnen utan det var ett gäng skolelever som gick runt med bössorna. Från vad jag kunde tyda på bössorna så samlade dom in pengar till operation dagsverke.

Vad har hänt med dagens ungdom? Dom är ute och tigger pengar på tunnelbanan. När jag gick i mellan- och högstadiet och det var operation dagsverke då var vi minsann tvungna att utföra sysslor för att få pengar. Det bakades bullar, bröd och kakor. Allt som sedan såldes från en litet bord i Västerhaninge Centrum. Gräs klipptes och farsans bil tvättades. Allt för att minst få ihop till 50 spänn som brukade vara minimum.

Fast nu när jag tänker efter så var det morsan som bakade, farsan klippte efter mycket tjat till slut gräset själv och jag smet nog från biltvätten också. Så det blev nog så till slut att jag tiggde 50-lapp för att inte komma tomhänt till skolan.

Det har nog inte förändrats så mycket trots allt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens