Taizan

I eftermiddag ska jag återstifta bekantskapen med den japanska akupunkturmästaren Taizan. Det var tio år sedan sist. Killen är läskig - i det närmaste synsk. Han börjar alltid med att ta din puls, sen säger han: "mmmm". Han går sedan och sticker dig lite vid hälen eller lill-tån. Sen kör han vidare så tills dess pulsen är "balanserad".

Han har kommit med så många märkliga observationer utöver att behandla den krämpa man besöker honom för.
Exempel ett. Vid ett tillfälle så skulle jag vara hos honom klockan tio pga min onda arm. I övrigt vad jag fullt frisk. Jag åt frukost vid åtta och satte i halsen och hostade så att tårarna rann. Det gick ganska snart över. Ett par timmar senare så ligger jag där på hans bänk och han kollar min puls. Samtidigt frågar han om jag är förkyld. Nej, svarar jag.

- Okej, har du hostat mycket, frågar han då.

Exempel två. Jag kliver in genom dörren. Hans fru tar emot och ber mig gå in i Taizans rum så kommer han strax. Jag går in, strippar och lägger mig på bänken. Efter en stund kommer Taizan. Han tar min puls och tar sedan tag i mitt smalben, klämmer och frågar om jag har ont i benet. Och det hade jag. Jag hade beninflammation. Men det hade jag inte berättat och jag haltade inte. Han såg mig inte gå när jag kom in.

Vid ett annat tillfälle hade jag plötsligt ätit kött några gånger istället för den vanliga studentdieten på pasta. Han frågade då om jag äter mycket kött. Jag hade inte sagt nånting. Det var hursomhelst inte bra för mig. Vitt kött var bättre. Hur visste han det då kan man fråga sig. Temperaturen på huden var varmare än tidigare, enligt honom.

En måndag frågade han om jag åt mycket jordnötter. Nej, svarade jag men jag hade ätit en näve två dagar innan på en fest. Det var inte heller så bra för mig. Jag skulle äta med måtta. Hur såg han det då, undrade jag. Taizan sa att han kunde se på hudens färg.

Det ska bli intressant i eftermiddag då jag egentligen inte har något besvär nånstans. Vad han kommer att säga.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens