Smitta

I staten New York dör just nu tusentals fladdermöss och man vet inte varför.

När jag bodde i Rome, NY så hade vi fladdermöss som bodde i huset. En natt var det en som kröp in i rummet och fladdrade runt. Vi lyckades få ut den genom fönstret. Vid ett senare tillfälle fick jag nån typ av böld på benet, nästan stor som en femkrona. Man kunde tydlig se två prickar - ett bitmärke. Vi spekulerade i om det kan ha varit en orm eller nån typ av hästfluga som var orsaken eller någon annan insekt då dom hade en del stora rackare där. Hursomhelst så kunde jag klämma ut en svartröd sörja ur såret då och då. Sen försvann den. Men märkena satt kvar. Nej, jag gick aldrig till nån läkare.

Den här bölden kom tillbaka ett år senare, samma svartröda gegga klämdes ut men den blev så småningom mindre. Sen försvann den och har aldrig kommit tillbaka.


När jag 3-4 år senare var tillbaka på besök så snackade jag med en granne och av nån anledning kom vi in på ämnet. Jag berättade vad jag varit med och då säger han:

- Vet du vad du har blivit biten av?
- Nej, svarade jag.
- En fladdermus. Jag har råkat ut för samma sak, sa han.
- No shit, sa jag.

"Orsaken till fladdermössens dödsfall är ännu okänd. Virus, bakterier, miljögifter eller ett svampangrepp är några av de möjliga orsaker som forskarna undersöker. Det kan också röra sig om något som överförts från människor."

Tänk om dom små rackarna inte klarade av mitt svenska blod en gång i tiden och att jag är orsaken till epidemin?

Nån därute som vill köpa ett filmmanus om den historien?

Inte det!?

Kommentarer

Anonym sa…
the true batman-story... ;-)

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens