Duschmössa

Igår, på min väg till Skanstull, bytte jag tunnelbana vid Centralen. Jag kliver på och hamnar, ståendes, bredvid en kostymklädd 50-åring. Jag tänker inte så mycket på det men råkar titta ner på hans skor. Där sitter ett par blå duschmössor prydligt på plats. Ni vet såna där skoöverdrag man får hos tandläkaren eller kvartersakuten.

Jag funderade några sekunder och kände att jag var tvvungen att säga något.

- Ursäkta, ska du ha dom där på dig?
- Förlåt, vaddå?
- Jo, ska du ha dom där på dig, upprepade jag försiktigt och pekade nedåt.

Mannen tittade ner och säger: "Åh fan" samtidigt som han snabbt böjer sig ner och river av skoskydden. Han tackade och ursäktade sig att han haft lite bråttom samtidigt som han småskrattade lite. Runt omkring oss i vagnen dyker det upp några leenden.

- Helt otroligt att ingen säger nåt, var det sista han sa innan han klev av i Gamla Stan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens