Tony Montana bakar kaka

Förra veckan blev jag inspirerad av en kollega. Hon gjorde en chokladkaka. Jag tågade således in på Vivo och köpte en halvfärdig byggsats. Tillsätt vatten varianten.

Själva kaksmeten gick utan problem. Den blev riktigt bra. Sen var det dags för glasyren som kom i en egen påse. "Använd gärna elvisp för ett lyftig glasyr" stod det på paketet. Jag har ingen elvisp. Men, jag har en lattevisp. Det gick jättebra till en början. Sen hände ingenting. Den är inte så kraftfull den lilla rackaren. När glasyren blev tjock så funkade det inte så bra längre. Jag trodde att det var slut på batteriet när den slutade vispa och drog upp vispen ur muggen. Då gick den igång igen med resultatet att hela kaklet och två köksluckor målades med små chokladbruna prickar.

För att piffa till det hela så använde jag lite florsocker. Att jag överhuvudtaget hade florsocker hemma beror på ett felköp för ett år sedan. Likheten med vanligt strösocker var tydligen förvillande när dom stod bredvid varandra på ICA-hyllan.

Hursomhelst så öppnade jag paketet med något som liknade Estrella-rycket och och köket kläddes in i ett moln av florsocker. Det påminde lite från filmen "Scarface" när Tony Montana är i sitt esse och snortar koks i sitt palats. Det mesta i köket såg plötsligt ut att ha åldrats 50 år under ett tunt lager vitt sött damm.

Men kakan blev väldigt god.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens