Geografikunskaper

Jag måste erkänna att mina svenska geografikunskaper håller en väldigt låg nivå. Jag har t ex alltid trott att Karlstad låg norr om Stockholm. Har även svårt att komma ihåg om Luleå ligger längre norrut än Umeå. Och vilka städer som ligger i Medelpad kontra Ångermalnland lär jag mig aldrig. Men jag vill tillägga att mina globala geografikunskaper är destå bättre. Ja, bättre än genomsnittet skulle jag våga påstå.

Hursomhelst. Idag så varnar aftonbladet för åska i svealand. Är det inte där jag bor?

Kartan till höger visar ju norrland!? Eller hur?

Kommentarer

Anonym sa…
Du har både rätt, och fel.. ;)

Den kartan du klippt in visar delar av Svealand och delar av Norrland.

Dalarna, Västmanland, Uppland, Värmland, Närke och Södermanland räknas ju till Svealand.

/Pernilla :)
Nej, nej, nej... jag ville inte ha en geografilektion. Jag ville bara få medåll om att den gula sektionen borde kallas för norrland. Det är ju norr om Uppsala :-)

Skön kvittering igår, eller hur?

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens