Grodor och måndagsironi

Igår kväll var allt skit. En vän kände sig låg så då gjorde jag också det. Bredbandet funkade inte så det ställde till problem. Och vad gör jag när Internet inte funkar... Jo, jag tänker att jag kan läsa lite nyheter under tiden - på Internet. Doh! Men som tur är läser jag "Snabba Cash" av Jens Lapidus - grymt bra. Kan inte lägga den ifrån mig. Sen visste jag att jag hade tvättstugan klockan 07:00 i morse. Inget bra upplägg inför måndagen.

Så satt jag och funderade på hur jag bäst kunde skriva ett inlägg FULLT av ironi om hur fantastisk den här måndagen skulle bli. Hur alldeles underbart allt var - INTE.

Men i stället… Döm till min förvåning. Fan, helt sjukt. Jag vaknar sju och är inte det minsta ironisk eller cynisk. Öppnar balkongdörren och möts av en vägg av fågelkvitter - talgoxar. Ti-ti-ty, ti-ti-ty. Humöret stiger något.

Tiden i tvättstugan gick bra. Humöret ännu lite bättre. Frukost, duscha. Mår ännu lite bättre. Träffar på hippietjeck-Milan utanför porten. Han har varit och mediterat sedan 05:00 och ger mig komplimanger. Tjatar med honom i 20 minuter. Humöret stiger lite till. På med grym musik i lurarna, märker att det nästan känns som vår.

I det öppna vattnet under bron vid busshållplatsen är det rena rama cirukusen. Sothönor jagar svanar, änder chillar och små tärnor guppar omkring. Så all den galla jag hade tänkt att spy idag och som planerades igår kväll var borta.

På bussen tänkte jag på grodor. Dom föds som ägg, förvandlas till yngel och simmar sen omkring som glada laxar. Sen växer det ut ben så knatar dom upp på land. Och andas gör dom med huden. Konstig värld vi lever i.

Kommentarer

jag "läser dig" och ler, för jag känner igen mig.

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens