Förkylt

Som ett brev på posten efter midsommarhelgens bad så har jag gått och blivit förkyld. Inget kraftigt men som vanligt i bihålorna. Jag känner att jag behöver nässpray men vill inte fastna för Otrivin. Då sitter man i pscht-pscht träsket i två veckor.

För två år sedan fick jag istället kortisonspray som just tog slut. Jag kontaktade min gruppsjukvårdsförsäkring för att förnya receptet men de krävde att jag träffade en läkare först. Då kunde det vara. Det tar bara tid.

Jag gick istället lite tidigare till vårdcentralen i Ringen. Jag var där för tidigt!? och de krävde att jag först skulle träffa en sjuksyster som vi bedömma om jag skulle få träffa en läkare. Kom tillbaka klockan fem, sa dem.

Jag letade istället fram numret till min läkare från två år tillbaka. Ringde och fick tala med en sekreterare och berättade hur det låg till. Hon svarade: "Det verkar onödigt att ordna ett besök för en sån sak. Läkaren går hem om femton minuter - jag talar med honom så skickar han receptet via mejl. Du har det på apoteket om en timme. Krya på dig!".


Sagt och gjort. Det är service.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens