Etapp 3: Sydney










På lördagen lyfte planet lyfte från Ballina (Byron Bay) och landade i Sydney kl.14:15. En timme senare var på framme på hotell Macklay i Potts Point, runt hörnet från backpackerskvarteren i Kings Cross.

En snabb, tjugominutersuppackning, kontr
oll av utsikten mot operahuset och hamnen så bar det iväg - till fots. Jag gick ner mot vattnet, tog en bit paj hos Harry's peas & pies, tydligen berömt sedan runt och igenom den botaniska trädgården, förbi operahuset upp till The Rock The Rock var den stadsdel som straffångarna fick bosätta sig i. Sen upp på och över bron och tillbaka igen. Utsikten vaar fin men ganska trist. Man är som innesluten i en bur och luften är usel. Bara avgaser. Jag gick runt the observatory innan magen ropade efter mat och dryck. Ner till hamnen för en lättare måltid. Över ett glas vin såg jag solens sista strålar nudda operahuset innan jag till slut begav mig tillbaka till hotellet. Väl framme klockan 21 var jag fullständigt utmattad. Jag gick i princip fem timmar non-stop. Efter en snabb dusch och vila gick jag ner på gatan och åt lite mat innan jag somnade gott.










Dag två var seg. Allt promenerande dagen innan kändes av men det var bara att bita ihop. Dag två blev ännu längre. Jag tog samma rutt och gick ner genom Potts Point mot hamnen och botaniska trädgården. Nu gick jag runt och såg papegojor och andra udda fåglar. Sen var det dom flygande rävarna. Mitt inne i trädgården så hänger de där upp och ner - och för ett fasligt liv - fladdermössen. De skriker konstant. Eller kommunicerar kanske man ska säga. Dessa fladdermöss har tydligen inte samma förmåga som sina släktingar som tar sig fram med ekolod. Lite annorlunda var det.










Vidare till hamnen och där bordade jag färjan till Manly Beach. En skön 45 minuter lång båtresa. Väl framme var det som att komma till Mallis, antar jag. Turister överallt. Stranden var schysst och det spelades volleyboll lite varstans. Alla uteserveringar var överfulla men jag lyckades få ett bord till lunch innan jag begav mig tillbaka. Sen var det dags för att utforska downtown. Eftersom det var söndag så var väldigt få butiker öppna vilket satte käppar i hjulet för mig på min jakt efter ett par shorts. Men Sydney är verkligen en fantastiskt vacker stad som jag gärna besöker igen. Skruvar man upp värmen en del så påminner Stockholm väldigt mycket om Sydney. Det är väl närheten till vattnet som gör det. Efter åtta timmars promenerade var mina fötter knappt vid liv. Jag passerade ett torg precis vid hotellet och där var det marknad. Det fanns dessutom ett tält där mor och son utförde massage. Jag tog med tacksamhet emot en halvtimmes fotmassage. Även om det gjorde ohyggligt ont just då så var det skönt efter. Med mina sista stapplande krafter gick jag tillbaka till rummet och tog jag en siesta på ett par timmar innan jag gick ut och åt. Sen var dagen slut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens