Na Zdraví

Det var det där med Prag och en liten reseskildring. Alltså jag har inte haft någon inspiration eller lust överhuvudtaget att göra eller skriva nånting. Då är jag inte är på topp just nu så bidrar det till kreativitetstorkan. Sen råkade jag glömma bort inloggningsuppgifterna...

Jag anlände i alla fall till Prags flygplats på onsdagseftermiddagen för att hälsa på min vän Michaela. Vi träffades i Lissabon för ganska precis ett år sedan och har hållit kontakten sen dess. Efter att ha planerat ett besök i Prag i närmare 15 år var jag nu på plats. Jag dissade hårt alla taxibilar med fantastiska priser på 850 Korun. (knappt 300 SEK) Ungefär det dubbla mot normal taxa. Jag tog istället lokalbuss nummer 119 till sluthållplats och hoppade sedan på tunnelbanan.


Sju stopp senare var jag framme vid Jiřího z Poděbrad. Där skulle jag kliva av, gå runt den "moderna" kyrkan till Lucemburská-gatan där jag skulle bo. Jag skulle först träffa Misas rumskamrat Martina som hade sitt kontor på Lucemburská. Självklart gick jag vilse. Men jag hade fått en karta och för att orientera mig och spanade in tvär- och parallellgator. Men det visade sig att jag var på rätt gata. Dessutom vid porten bredvid Martinas kontor. Jag blev eskorterad till lägenheten och fick ett par nycklar samt dumpade mina saker.

Misa skull jag träffa klockan 19 vid gamla stan så jag passade på och vilade en timme innan jag begav mig ner på stan. Tog tunnelbanan ner och såg mig omkring lite grann. Gick vilse två gånger innan jag förstod att avstånden på kartan var ungefär en tredjedel av vad jag trodde. Så en förmodad promenad på en kvart tog knappt fem minuter. Dessutom fanns vissa monument och byggnader avbildade på kartan men då storleken inte överensstämde med verkligeheten var jag lite lost. Men jag hittade en trevlig uteservering och den första Pilsner Urquell släckte snabbt törsten och gav mig nytt mod.

Nästan på minuten dyker hon upp vid vår bestämde mötesplats. Vi promenerade iväg genom gamla stans gator medan vi planerade kvällen. Vi hamnade på en klassisk öl-stuga - U Pinkasu. Snackar lite om allt möjligt vad som har hänt sedan sist. Vi har ju haft en viss mailkorrespondans men egentligen har vi ju bara känt varandra i ett par timmar efter en halvstökig kväll i Lissabon.

Ölen är god. Mycket god. Så nu var det sagt. Maten däremot... *suck* är inget att skriva hem om. Vi begav oss till slut hemåt efter ett kortare besök på en jazzklubb där en av hennes vänner spelade. Hem var Lucemburská i stadsdelen Zizkov. Innan det var läggdags så var vi på en lokal bar. Det var som ett vardagsrum men en stor jävla bar mitt i. Trevligt folk men en lite irriterande hund som nafsade mig i benen då jag tog hans plats i soffan. Men sen fick han hoppa upp i mitt knä och då var han snäll.

Dobrou noc.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens