Sudoku

Herrejistanes!

Mitt favorit "pet-peeve" korsord är det inte så mycket kvar av. Sitter sedan länge framför DN's fredagskryss. Därför kanske det skulle varit naturligt att hoppa på den nya flugan Sudoku. Men det tog en stund innan jag fastnade. Eller ett tag förresten... jag gav det ett försök förra veckan men det gick inte bra. Jag lyckades oftast lösa allt utom två, tre rutor. Det är ju löjligt!

Men, som tur var förklarade morsan vad jag skulle kolla efter och sedan dess är det ju en piece of kaka. Jag hade gjort rätt till 2/3-delar :-) Nu går det av bara farten...

Sudoku (sūdoku), ibland kallat su doku, är ett pussel som går ut på att man ska placera ut siffror i ett rutmönster. Det klassiska, ursprungliga rutmönstret består av 3 × 3 rutor (”lådor”) som i sin tur består av 3 × 3 rutor. Det gäller att placera in siffrorna 1 till 9 på ett sådant sätt att varje vågrät rad, lodrät rad och låda på 3 × 3 rutor innehåller varje siffra exakt en gång. En sudoku har minst 17 siffror utplacerade från början, och för att den ska anses som äkta får den bara ha en lösning. Sudokun uppfanns i USA i slutet av 1970-talet, men blev först populär i Japan, där den också fick sitt namn, som betyder ensam siffra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens