För ytterkläder ansvaras ej


Sitter på cykeln på väg till jobbet och har i lugnt tempo hunnit till Lindhagensplan när mobilen piper till.

SMS!

Stannar till och lirkar ur mobilen ur fickan och med snabba fingrar navigerar jag fram till inkorgen. Där finner jag då ett litet meddelande från Folktandvården som är vänliga att upplysa mig om att jag ska på besök om 40 minuter!

40 minuter!?

Är det redan den 27:e?

Hastigt och lustigt får jag trampa upp till Fridhemsplan och kasta mig på tricken. Jag ringer och bekräftar samtidigt som jag nämner att jag blir fem minuter sen men skyndar mig allt vad jag kan.

Väl i Gubbängen kommer jag in till väntrummet fyra minuter sen. Jag ombeds sitta ner och jag förstår att det finns ju då en anledning till varför det heter väntrum. Man får alltid vänta. 10:30 hade jag tid men fick vänta 15 minuter. Således var dom 20 minuter sena då jag var fem minuter sen men dom tyckte tydligen inte att min tid var värd nånting. Undrar vad som händer om jag kommer en kvart sent och dom är på tid. Missar jag min tid då och debiterar dom nånting?

Nästa gång ska jag ha kompensation för utebliven lön för 20 minuter...

Hursomhelst, i väntrummet är det astråkigt. Hemmets journal och Hemmets veckotidning är de enda tidsskrifter som finns. Ja, jag räknar inte Metro och Stockholms City som alla tidigare patienter, inkluderat mig själv, har tagit med sig. Av dom finns det drivor. Nej, prenumerationerna på tidningarna verkar gjorda för gamla tanter.

Istället läser jag på skyltar runt omkring mig. Några berättar hur "billigt" det är att besöka Folktandvården - det är det inte.

En annan skylt lyder: "För ytterkläder ansvaras ej".

Va fan menar dom? Vad ska invandrare tänka? Här kommer dom direkt från SFI och ska till tandläkaren. På lektionen har dom just fått lära sig att det heter: "Jag ska gå till tandläkaren"

Nej du, tydligen heter det "Till tandläkaren jag ska gå".

På det svenska språket man nästan inte blir klok. Betydelsen av detta man undrar. När man vid myndigheter kontakt har, baklänges skrivs orden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens