Etapp 4: Auckland

Efter en vecka i Australien för att komma över jet-lagen och vila upp mig så flög jag några timmar till och landade i Auckland, Nya Zeeland. Det mesta gick fort på flygplatsen men jag och min gula North Face väska var tydligen väldigt intressanta och var tvungna att passera knarkhunden i tullen. Den lilla vovven rynkade inte ens på näsan åt mig men gav genast utslag på en äldre dam framför mig. Hennes papperskassar var väldigt intressanta och tanten fick vackert kliva åt sidan. Lina och Hannah mötte mig på flygplatsen. Det var Hannah och Göran som hyrde ut huset till Lina och hennes handledare. En timmes bilfärd senare var vi "hemma" i Takapuna - tio minuter norr om Auckland. Takapuna är en trevlig förort med flera trevliga restauranger och bostadsområden.

Lina var där för att jobba/forska. Således hade hon inte sett nånting av staden och inte mycket annat heller. Min första morgon tog mig ut på en joggingrunda längs stranden och sedan tog jag bussen in till Auckland och började vandra. Auckland är liksom Stockholm placerat vackert vid vatten. Hela området är gammal vulkanmark och flera sovande vulkantoppar ses lite överallt i stan. Stan har drygt 1 miljon invånare med förorter och känns liten och åtkomlig.

Den första veckan avslutades med en utflykt med Lina kollegor. Vi tog en färja från Devonport (mittemot Auckland, strax bredvid Takapuna) till Rangitoto - en vulkanö 20 minuter bort. Där skulle vi på geocaching. Det går ut på att med gps och ledtrådar leta efter gömda "skatter". Jag sprang upp och ner för den där jävla vulkanen i hettan tills fötterna (på grund av för dåliga skor) blödde. Jobbigt men riktigt roligt.









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens