Elementärt, min käre Watson

Filmåret sparkade igån direkt. Premiären på Sherlock Holmes avklarades ikväll. Robert Downey Jr. är som vanligt lysande. Jude Law porträtterar Dr. Watson. Miljön är mörk och smutsig, London anno sent 1800-tal. Det brukar alltid finnas en viss risk när "superhjältar" ska filmatiseras igen på senare år. Effekterna blir allt en större del av filmen och tar nästan över. Men Sherlock Holmes går inte i fällan och även om miljöerna är datoranimerade så smälter allt in fint.

En sevärd film.

Värt att notera är att Sherlock Holmes har gestaltats av fler än åttio olika skådespelare i mer än tvåhundra filmer. Mer än någon annan fiktiv karaktär.


Betyg:
"SSSS+"

Kommentarer

Pernilla sa…
Jag ska se den på tisdag. Ser fram emot det. Är nog egentligen inte en klassisk Pernilla-film, men jag gillar ju både Downey och Law så.. ;)

OCh litar på dig.
Det var roligt för jag hade inga förväntningar och hade ingen aning om vad den handlade om.
Anonym sa…
... det ända som är lite konstigt är att det spelas Madonnamusik under hela filmen, Madonnas exman kan tydligen inte släppa henne.. å nadra sidan vem kan det?
... who thats girl?...
Madonnamusik? Vad yrar du om?
Tarras sa…
En jävla skitfilm var vad det var. Och hade det spelats Madonnamusik hade jag varit den första att notera det.

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

"Dom blårandiga! Dra åt helvete."

Yin & Yang