Djurliv

I går natt när jag hade stängt av radion, släckt lampan och lagt huvudet tillrätta på kudden så kände jag nånting killa på ögonbrynet. Min första tanke var att det bara var ett hårstrå som rörde på sig. Men den kittlande känslan fortsatte och vandrade över mitt ögonlock. Det var inte coolt. Jag flög upp ur sängen men hittade inget. Jag kan ha mosat nånting när jag viftade bort det. Det låg något svart, mosigt oigenkännligt i på lakanet.

På promenaden till jobbet längs Karlbergskanalen i morse så var det flera gäng av små nyblivna änder ute. En liten grupp hade ett par eftersläntare. Medan mamman och sju åtta andra småttingar lätt och ledigt paddlade på och styrde mellan näckrosbladen så skulle eftersläntrarna bestämt hoppa upp på alla blad som fanns och gå över till andra sidan för att sen hopp i vattnet igen med ett litet skutt. De avvek till och med från rutten bara för att få chansen att hoppa på och av ett blad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens