05:38

Jag vaknade mitt i natten på hotellrummet av att någon krafsade på min fot genom täcket. Ni kanske känner till ljudet av en katt som krafsar på tyg. Det var precis så det kändes och lät.

Men det var inget där. Lampan verkade inte fungera så jag försökte lyssna om det var nån på rummet men hörde inget. Då lampan inte funkade så jag kunde inte se om det var nån råtta eller nåt på golvet. Tanken slog mig nämligen trots det fina hotellet. Jag tittade på klockan på mobilen och den lyste orange: 05:38


Somnade om igen men bara för att efter en liten stund känna krafset igen, nu på andra foten. Försökte att fort tända lampan men hittade inte knappen på sladden. Jag drog och drog i sladden som inte verkade ha nån ände. Fick till slut fram knappen men lampan funkade inte nu heller. Ögonen började vänja sig vid mörkret men jag såg ingenting i rummet. Ingenting på sängen, ingenting på golvet. Robban låg och snarkade högt och orörlig. Tittade på mobilen igen - tid: 05:38.

La tungt ner huvudet på kudden och somnade om. Bara för en minut senare vakna till igen utan anledning. Denna gång med ett skrik. Snabbt greppade jag efter sladden till lampan igen, hittade knappen och lampan fungerade. Lampan gav ifrån sig ett svagt sken. Ingen på mitt täcke, ingen i rummet. Jag förstod då att jag hade drömt tidigare. Men det kändes verkligt nog måste jag säga.

Andades ut, tittade på klockan på mobilen som med ett orange sken lyste:

05:38

Kommentarer

Anonym sa…
you stuck in a moment you can´t get out of it....

Populära inlägg i den här bloggen

Får alla delar av världen lika mycket dagsljus?

Yin & Yang

Dickie Dick Dickens